بلاگ

تفاوت بین ریجن های کنسول پلی استیشن

تفاوت بین ریجن های کنسول پلی استیشن

یکی از رایج ترین مشکلات مختلف کاربران و طرفداران پلی استیشن، تشخیص ریجن‌ های مختلف و تفاوت بین ریجن های کنسول پلی ‌استیشن می باشد. خرید یک کنسول بازی خانگی، به خصوص اگر از برند سونی باشد، کار چندان آسانی برای هر کسی نیست. دلیل اصلی این مشکل، وجود قیمت‌ های متفاوتی است که در بازار عرضه می گردد. این اختلاف قیمت‌ها در بازار ایران بنابر دلایل مختلفی است که یکی از مهم ترین آن‌ها ریجن‌ های پلی استیشن می باشد.

تفاوت بین ریجن های کنسول پلی استیشن

در ادامه این مطلب قصد داریم با تفاوت ریجن‌های مختلف کنسول‌های پلی‌استیشن به شما ارائه دهیم. همچنین به پاسخ  سوالات ریجن چیست؟ نحوه تشخیص ریجن‌های کنسول‌های بازی؟ و چنین سوالات بپردازیم. در ادامه به شما کمک خواهیم کرد که فرق ریجن‌ های پلی استیشن و ریجن مناسب کنسول‌ بازی خود را پیدا کنید. توصیه می کنیم تا انتهای مطلب با یانگ سنتر همراه باشید.

ریجن یا Region چیست؟

در دنیای محتوای صوتی و تصویری برای اینکه از نظر جغرافیایی محدودیت ایجاد کنند، دنیا را به ناحیه های مختلفی تقسیم کردند تا برای مثال فیلم هایی که از طریق DVD نمایش داده می شوند، ریجن بندی کنند. یعنی زمان ضبط DVD  یک کد اختصاصی به آن داده می وشذ که فقط در منطقه خاصی از دنیا نمایش داده می شود و نمی توان در موقعیت های جغرافیایی دیگر دنیا نمایش داد.

به طور کلی در مورد پخش DVD تو دنیا، به 6 ناحیه تقسیم بندی شده است:

  • منطقه1 آمریکا و کانادا
  • منطقه2: اروپا و ژاپن و خاورمیانه و آفریقای جنوبی
  • منطقه3: کره جنوبی و هنگ کنگ و تایوان
  • منطقه4: آمریکای جنوبی و استرالیا و نیوزلند
  • منطقه5: روسیه و هند و آسیای مرکزی و آفریقا
  • منطقه6: هم کشور چین

به این نوع DVD ها به اصطلاح Region Locked گفته می شود که به این معناست که به لحاظ موقعیت جغرافیایی محدودیتی ایجاد شده است. ریجن دیگر هم وجود دارد که ریجن 0 می باشد و در تلفظ عامیانه به آن Region Free یا ریجن آزاد گفته می شود. ریجن آزاد در تمامی مناطق دنیا بدون هیچ محدودیتی اجرا می شوند.

تفاوت بین ریجن های کنسول پلی استیشن

تا اینجا متوجه شدیم موقعیت های جفرافیایی دنیا رو ناحیه بندی کردن تا بتوان روی هر ناحیه کنترل بهتری داشته باشند و قوانین از جمله CopyRight رعایت شود. برای مثال اگر یک DVD ریجن 1 باشد، فقط در امریکا و کانادا امکان پخش وجود دارد و در کشورهای مثل هند یا فرانسه نمی توان اجرا کرد.

ریجن بندی کنسول بازی Ps4 برای کنترل بهتر مشتریان و اکانت ها و همچنین مدیریت بازی ها انجام می شود. در ادامه توضیحات بیشتری در رابطه با ریجن بندی و فرق بین ریجن پلی استیشن خواهیم داد. دقت داشته باشید که ریجن بندی فقط مختص به پلی استیشن نمی باشد و در برای اکس باکس و دیگر محصولات الکترونیکی انجام می شود.

بیشتر بخوانید: خرید گیفت کارت پلی استیشن

فرق بین ریجن‌ های پلی استیشن چیست؟

از تفاوت‌های جزئی بین ریجن‌ها به بسته‌های الحاقی آن ها برمی‌گردد و همین طور کدهای بخش‌های آنلاین جزو آن‌ها است. از دیگر تغییرات آن، می توان به متفاوت بودن تنظیمات کنسول‌های بازی اشاره کرد. برای مثال در ریجن‌های ژاپن و آسیا، دکمه‌ی تأیید به‌شکل دایره و کلیدی به صورت ضربدر برای لغو استفاده می‌شود. اما، این تغییرات در دیگر ریجن‌ها متفاوت است. فرق در نمایش پیام‌های ایمنی از تغییرات دیگر این کنسول‌های بازی به شمار می رود. در حالی که در کنسول‌هایی با ریجن آسیا، اروپا، آمریکا با زبان شخصی نمایش داده می‌شود، در صورتی‌که در ریجن ژاپن این پیام‌ها به زبان هیراگانا نشان می دهد. یکی از بارزترین تفاوت این کنسول‌های بازی، قیمت‌های متفاوت آن‌ها می باشد. دلیل اصلی قیمت های گوناگون ارزش پول کشورها است و این مسئله باعث شده تغییراتی در قیمت پلی‌استیشن‌ها با ریجن‌های مختلف ایجاد شود. از آنجایی که هزینه‌ی واردات هم موجب تغییر قیمت خواهد شد که با توجه به مسافت‌های کشور مبدأ و مقصد متغیر است.

چگونه ریجن اکانت خود را تشخیص بدهیم؟

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چگونه می‌توان متوجه نوع ریجن حساب کاربری خود شویم؟ برای انجام این کار، کافیست به وب‌سایت Psnprofiles.com مراجعه کنید. پس از مراجعه به این وب‌سایت، با وارد کردن نام اکانت PSN خود می توانید خلاصه‌‌ای از مشخصات حساب شما را نمایش دهد. اگر به بخش پایین تر این کادر مشاهده کنید، متوجه وجود پرچم یک کشور خواهید شد که نشان دهنده ریجن حساب کاربری شما می باشد. در نظر داشته باشید که دو کشور آمریکا و کانادا ریجن ۱ را نشان می‌دهند و یک از کشورهای اروپایی، ریجن ۲ بیان می کند.

ریجن پلی استیشن مناسب برای چه بازی است؟

همانطور که در بخش های قبل صحبت کردیم تفاوت جزئی در بین چهار نوع ریجن کنسول‌های پلی استیشن وجود دارد که می‌توانید به سادگی از آن استفاده کنید. اما، در نظر داشته باشید وقتی که خواستید فایل‌های DLC بازی‌های خود را راه‌اندازی کنید، فایل نصبی را با نوع ریجن دستگاه خود بررسی کنید تا با پلی استیشن سازگار باشد. ممکن است شما هم در ابتدا اطلاعاتی درمورد ریجن کنسول‌های بازی خود نداشته باشید، بنابراین همانطور که پیش تر اشاره کردیم به سادگی می توانید به پروفایل کاربری خود دسترسی داشته باشید و در نهایت اطلاعات مربوط به ریجن کنسول بازی خود مشاهده کنید. به خاطر داشته باشید که تمامی بازی‌ها برای ریجن‌های پلی استیشن سازگاری ندارد. بنابراین در ابتدا باید نوع ریجن کنسول بازی‌تان را پیدا کنید. برای این کار اگر در قسمت پشت بسته‌بندی دستگاه خود مشاهده کنید متوجه نوع ریجن خواهید شد. البته، در نظر داشته باشید زمانی بکارتان می آید که می خواهید از فایل کمکی بازی استفاده کنید، در غیر این صورت می توانید هر بازی را بر روی هر ریجنی اجرا کنید.

تفاوت بین ریجن های کنسول پلی استیشن

چگونه می توان با استفاده از مدل دستگاه ریجن کنسول را تشخیص داد؟

همانطور که قبلا اشاره شد شما می‌توانید از طریق سایت Psnprofiles.com ریجن دستگاه خودتان را تشخیص دهید. در غیر این صورت، با کمک مدل دستگاه می‌توان ریجن را تشخیص داد که برای مثال کنسول پلی استیشن 4 را توضیح می‌دهیم.

کنسول‌های پلی استیشن 4 از کد CUH-XXXXH و کنسول‌های Ps5 از کد CFI-10XXA تشکیل شده‌اند که اطلاعات سری ساخت، ریجن و حافظه‌ی داخلی آن را نشان می‌دهد. برای پیدا کردن ریجن این سه ویژگی می توان با استفاده از این کد اعداد بعد از آن تشخیص داد.

  • دوتا عدد اول بعد از کد CUH، بیان کننده قسمت سخت‌افزاری دستگاه میباشد.
  • دوعدد بعد نمایشگر، مربوط به ریجن دستگاه می باشد.
  • حروفH و A هم بیان کننده حافظه‌ی دستگاه است.

بیشتر بخوانید: خرید گیفت کارت 20 دلاری پلی استیشن

تشخیص ریجن پلی استیشن ۴

  • CUH-XX00H: ریجن۲، ژاپن
  • CUH-XX06H: ریجن۳، آسیای شرقی
  • CUH-XX18H: ریجن۳، کره جنوبی
  • CUH-XX15H: ریجن۱، آمریکا و کانادا
  • CUH-XX16H: ریجن۲، اروپا، امارات و ایران

تشخیص ریجن پلی استیشن ۵

  • CFI-1000A: ریجن۲، ژاپن
  • CFI-1002A: ریجن۴، استرالیا
  • CFI-1015A: ریجن۱، آمریکای شمالی
  • CFI-1016A: ریجن۲، اروپا، آفریقا
  • CFI-1018A: ریجن۳، کره جنوبی

به این ترتیب می‌توانید به راحتی ریجن‌ها را تعیین نمود، این ریجن‌ها برای شرکت های این دستگاه‌ها حائز اهمیت است.

تفاوت بین ریجن های کنسول پلی استیشن

تا اینجای مطلب تفاوت بین ریجن های کنسول پلی استیشن سعی کردیم توضیحاتی در رابطه با ریجن چیست و تفاوت ریجن بین کنسول ها به شما عزیزان آشنا کنیم.

در پایان، تنها ویژگی که می‌توان برای ریجن‌ها اشاره کرد این است ممکن است به دلیل رعایت نشدن کپی‌رایت در بازی‌ها از این مسئله جلوگیری کند و البته تعیین می‌کند چه دستگاهی در چه موقعیت جغرافیایی تهیه و ساخته شده است. شما هم اگر نظر یا اطلاعات خاصی در زمینه ریجن (Region‌) کنسول پلی استیشن دارید برای ما و خوانندگان این مقاله به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *