بلاگ, نقد و بررسی

تفاوت کیبورد گیمینگ و کیبورد معمولی

تفاوت کیبورد گیمینگ و کیبورد معمولی

یکی از سوالات اصلی برای گیمر های حرفه ای این است که تفاوت بین کیبورد گیمینگ و کیبورد معمولی چیست ؟ آیا می توان آنهارا به جای هم استفاده کرد؟

تفاوت کیبورد گیمینگ و کیبورد معمولی :

از تفاوت اصلی بین یک کیبورد گیمینگ و یک کیبورد معمولی می توان به توانایی تنظیم کلیدهای ماکرو، افزایش دوام و سهولت نگهداری در کیبورد های گیمنگ اشاره کرد.در  ادامه به طور عمیق تر به اصلی ترین تفاوت های بین کیبورد گیمینگ و کیبورد معمولی خواهیم کرد.

 کیبورد گیمینگ چیست؟

برای شروع بحث در مورد تفاوت های کیبورد گیمینگ و کیبورد معمولی باید اولا یک اصطلاح را شفاف سازی کنیم. کیبورد “گیمینگ” فقط یک اصطلاح بازاریابی است. در واقع هیچ معنای بیرونی ندارد، اما معمولاً می توان گفت به یک کیبورد مکانیکی اشاره دارد. یکی از اصلی ترین تفاوت کیبورد گیمینگ و گیبورد معمولی این است که کیبورد های مکانیکی که برای بازی ساخته شده‌اند، اغلب دارای کلیدهای بیشتری نسبت به یک صفحه‌کلید معمولی  هستند و همچنین دارای کلیدهای نور پس‌زمینه با رنگ‌های متفاوت RGB هستند.

تفاوت اصلی کیبورد گیمینگ و معمولی :

کیبوردهای مکانیکی از نظر نحوه کار با کیبوردهای معمولی تفاوت دارند و می توان گفت این تفاوت نقطه ی عطف تفاوت کیبورد های گیمینگ و کیبورد های معمولی است. صفحه‌ کلیدهای معمولی با فشار دادن کلیدی کار می‌کنند که این فشار باعث می شود که یک سری دیود به صورت زنجیره ای به هم متصل شوند و سپس سیگنالی را به کامپیوتر شما ارسال می‌کند که ضربه کلید مورد نظر را ثبت می‌کند.

ولی صفحه کلیدهای مکانیکی بسیار پیچیده تر هستند. دراین کیبوردها زمان عملکرد بسیار کوتاه تر است چون آنها دارای سوئیچ های مکانیکی هستند که کاربر با فشار دادن آنها “کلیک” می کنند و ازهادی ها و گیرنده ها برای ثبت ضربه کلید استفاده می کنند بنابراین مدت زمان عملکرد یکی از تفاوت های کیبورد گیمینگ و کیبورد معمولی و در واقع از نقاط قوت کیبورد های گیمینگ است.

مزایای یک کیبورد گیمینگ:

تفاوت کیبورد گیمینگ و کیبورد معمولی

تفاوت کیبورد گیمینگ و کیبورد معمولی

با توجه به فرق زیاد در هزینه ی کیبورد های درمقایسه با یک صفحه کلید معمولی، صفحه کلیدهای مکانیکی باید مزایایی داشته باشند درست است؟ قطعا همین طور است . بیایید نگاهی به برخی از آنها بیندازیم.

قابلیت برنامه نویسی ماکرو:

کیبوردهای گیمینگ را می توان برای استفاده از کلیدهای مخصوص ماکرو برنامه ریزی کرد. یعنی قابلیت برنامه ریزی عملکردهای چند ضربه زدن به یک کلید. مخصوصا برای طرفداران MMO’s، RTS و  انواع بازی های‌مبارزه ای، این توانایی تقریباً شبیه به  یک نوع تقلب است. تصورکنید که حرکت ترکیبی 4-5 ضربه کلید‌‌را به یک دکمه کاهش دهید سرعت وکیفیت عملکرد شما بسیار بالا می رودبیش از حدآسان و ساده.این مزیت همچنین می تواند برای کاربران رایانه شخصی غیر از گیمرها مانند کسانی که ویرایش ویدیو، پخش جریانی و غیره انجام می دهند مفید و کاربردی  باشد.

تفاوت کیبورد گیمینگ و کیبورد معمولی در سرعت:

یکی از تفاوت های کیبورد گیمینگ وکیبورد معمولی تفاوت در سرعت عملکرد آن هاست (میزان سرعتی که صفحه‌کلید اطلاعات ضربه‌ای به کامپیوتر را ارسال می‌کند). اکثر صفحه کلیدهای معمولی دارای سرعت فرکانسی 125 هرتز هستند در حالی که صفحه کلیدهای مکانیکی 8 برابر سریعتر در 1000 هرتز هستند و می توان گفت این یک تفاوت فاحش بین کیبورد های گیمینگ و معمولی است.  حتی می توان گفت سرعت برخی از صفحه‌کلیدهای برتر حتی تا 4000 هرتز هم می‌رسند.

در اثر این پدیده سرعت تایپ شما نیز افزایش می‌یابد زیرا فشار کمتری برای ثبت ضربه روی کیبورد گیمینگ نسبت به کیبورد معمولی مورد نیاز است و ضربه سریع تر ثبت می شود. این عمل باعث تایپ سریعتر می شود. اکثر مردم می گویند که تایپ کردن روی کیبورد گیمینگ بسیار بهتر از یک صفحه کلید معمولی است و این از دیگر تفاوت های مهم کیبورد های گیمینگ و کیبورد های معمولی است.

N-Key Rollover:

توانایی یک کیبورد برای ثبت چندین ضربه کلید به طور همزمان است. در حالی که صفحه کلیدهای معمولی نیز این قابلیت را دارند، تعداد کلیدهای قابل شناسایی در کیبورد های معمولی و ثبت آن ها محدود است. صفحه‌کلیدهای گیمینگ امکان ثبت کلیدهای همزمان بیشتری را فراهم می‌کنند که همانطور که قبلاً ذکر شد، می‌تواند برای گیمرهای MMO یا RTS  یک موهبت باشد که به بهبود عملکرد کمک می کند.

تفاوت کیبورد گیمینگ و کیبورد معمولی در دوام و نگهداری:

یکی دیگر از تفاوت های کیبورد های گیمینگ و کیبورد های معمولی این است کیبوردهای گیمینگ قطعا دوام بیشتری نسبت به کیبوردهای معمولی دارند. بسیاری از کیبوردهای گیمینگ در مقایسه با کیبوردهای  پلاستیکی ارزان قیمت کیبوردهای معمولی با قاب فولادی ساخته می شوند که مستحکم تر است. اگر از آن دسته گیمرهایی هستید که مکرراً لحظات “تخلیه ی خشم ” را تجربه می کنید، دوام بالاتر ممکن است برای شما مفید باشد!

از دیگر تفاوت های کیبورد گیمینگ و کیبورد معمولی این است که علاوه بر افزایش دوام، بسیاری از کیبوردهای گیمینگ با کلیدهای بلندتر ساخته می شوند. که این امراین امکان تمیز کردن و نگهداری بسیار آسان تر را فراهم می کند.

مزایای یک صفحه کلید معمولی:

تفاوت کیبورد گیمینگ و کیبورد معمولی

با تمام مزایای ذکر شده برای یک کیبورد گیمینگ و تفاوت های کیبورد گیمینگ و کیبورد معمولی ، ممکن است تعجب کنید که چرا این موضوع اصلاً یک بحث  قابل مطرح است. بسته به سلیقه ی اشخاص و اهداف دلایلی عمده وجود دارد که چرا تصمیم به خرید یا عدم خرید یک صفحه کلید گیمینگ می شود .

دلیل اصلی انتخاب کیبورد های معمولی به جای گیمینگ  :  

یکی از دلایل اصلی بدون شک  هزینه است . کیبوردهای گیمینگ بسیار گران هستند. قیمت آنها از 60 تا 100 دلار متغیر است و برخی مانند Steel Series Apex Pro 150 دلار قیمت دارند. در مقایسه با هزینه 10 دلاری یک کیبورد معمولی، این تفاوت بسیار زیادی است.علاوه بر این، صدای کیبورد های  گیمینگ می توانند بسیار بلند باشند! برخی از کاربران واقعاً صداهای رضایت‌بخش «کلیک» را که هنگام ثبت ضربه‌های کلید ایجاد می‌شوند، دوست دارند، با این حال، اگر به کیبورد خود برای کارها با دقت بالادر محیط های کاری یا آموزشی  نیاز دارید، ممکن است این صدا عامل  حواس‌پرتی و آزاردهنده باشد. از طرف دیگر، کیورد های معمولی  معمولی در مقایسه با آن بسیار آرام تر هستند.

سخن پایانی درباره تفاوت کیبورد گیمینگ و کیبورد معمولی:

به عنوان کلام و با توجه به تفاوت کیبورد های گیمینگ و کیبورد های معمولی آخر شکی نیست که کیبوردهای گمینگ از نظر کارایی و قابلیت نسبت به کیبوردهای معمولی برتری دارند.  از جمله این که آنها دوام بیشتری دارند و نگهداری آنها راحت تر است. اما، این پیشرفت ها با قیمت بسیار گزافی (+ 600٪ – 1500٪ قیمت یک صفحه کلید معمولی) ارائه می شود! این که آیا چنین ارتقاء عملکردی ارزش هزینه را دارد یا خیر، بستگی به مخاطب و هدف کار او دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =